Autor Wątek: Licencjonowanie SLE  (Przeczytany 12659 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ern

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 48
Licencjonowanie SLE
« dnia: Styczeń 05, 2011, 11:56:03 am »
Dzień dobry wszystkim!

Czy może ktoś podrzucić sposób licencjonowania SLES?
Chodzi mi o rozważenie sytuacji gdyby w firmie postawić w/w dystrybucję, ale bez subskrypcji i wsparcia technicznego - w stanie zamrożonym (żadne oprogramowanie nie jest aktualizowane). Czy sposób licencjonowania się zmieni? Czy wymagane jest wykupienie licencji?
Czy po wykupieniu licencji po dwóch latach gdy już wygaśnie będzie można dalej używać tego SLES?

Pozdrawiam,
e.  
sendmail_enable="NO" /"YES" /"MAYBE" :P

Miron

  • Administrator
  • Maniak SUSE
  • *
  • Wiadomości: 4059
      • http://www.google.pl/
Odp: Licencjonowanie SLE
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 06, 2011, 11:20:52 pm »
Możesz postawić SLESa "evala" - nie ma tam ograniczenia czasowego. Po prostu nie będziesz miał żadnych aktualizacji i wsparcia. Jeżeli wykupisz licencje, a po dwóch latach stwierdzisz, że więcej nie chcesz to możesz dalej używać SLESa. Po prostu nie będziesz miał więcej aktualizacji i wsparcia. Tyle.

Choć przyznam się, że więcej sensu widziałbym w postawieniu w takim układzie Debiana z linii stable. Będziesz miał wtedy i aktualizacje i żaden urzędnik kontroli nie będzie miał się jak przyczepić. Kup tylko jakąś gazetę (lub czasopismo ;)) z płytkami instalacyjnymi i fakturą, to nawet wtedy skarbówkę odegnasz (bo nie wszyscy znają i/lub rozumieją wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące wolnego oprogramowania).
Nie używam gadu-gadu. Nie odpowiadam na privie na prośby o pomoc. Nie odpowiadam na posty z "pomocy" i "łopatologicznie" w treści. Nie zaloguję się i nie zrobię.
http://rtfm.killfile.pl/

Ka eR

  • Global Moderator
  • SUSE Guru
  • *
  • Wiadomości: 718
      • http://www.novell.pl/corp/infolinia.html
Odp: Licencjonowanie SLE
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 07, 2011, 07:03:21 am »
Odpowiedź była już na forum, wystarczy poszukać w archiwum:
http://forum.suse.pl/index.php/topic,11360.0.html

Tutaj kwestia dotyczy "legalności" SLES9, ale od tego czasu nic się nie zmieniło.
Emil Niwiński
Centrum Obsługi Klienta
Novell Sp. z o.o.

ogqr

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Licencjonowanie SLE
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 08, 2011, 08:40:55 am »
Czyli podążając za linkiem Evala nie można używać po okresie testowym, natomiast jak ktoś miał licencje zakupioną komercyjnie i wygasła mu subskrypcja to może używać,
ale oczywiście nie będzie wówczas możliwości robienia aktualizacji z oficjalnych repozytoriów SLES'a ?

Podepnę do tego wątku zapytanie, odnośnie co w przypadku gdy mam zainstalowanego SLESa z XENem na którego mam subskrypcję, czy mogę instalować na nim z tej samej licencji
wirtualne maszynki ze SLESem, które będą na nim hostowane ?

Gotar

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 30
  • http://suse.itmake.pl
      • SUSE Linux
Odp: Licencjonowanie SLE
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 10, 2012, 11:44:09 am »
Cytuj
Za każdym razem, gdy zastanawiamy się nad zakupem nowego rozwiązania softwarowego musimy zgłębić zasady licencjonowania danego producenta/produktu. Często są to zawiłe i skomplikowane zasady, których zrozumienie jest często trudne, a błędne rozumienie może spowodować wyższe koszty, zaś błędna interpretacja zasad licencjonowania może prowadzić do używania niezgodnego z zasadami udostępniania danego oprogramowania przez co narażamy się na konsekwencje prawne.

W poniższym artykule chcę przybliżyć Państwu zasady licencjonowania SUSE/Novell. W pierwszym momencie ilość możliwości modyfikowania opcji zakupu oprogramowania może przysporzyć o ból głowy, ale już po chwili widzimy, iż jest to usystematyzowany porządek składający się z kilku płaszczyzn. Tak więc po kolei opiszemy każdą z płaszczyzn jaką musimy określić w celu dobrania odpowiedniego produktu do zasad licencjonowania.

1. Kto kupuje oprogramowanie? Na początek musimy określić jakim podmiotem jesteśmy, SUSE/Novell wyróżnia trzy rodzaje organizacji:
- organizacja komercyjna do której zaliczamy wszystkie przedsiębiorstwa: zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą jak i podmioty prawne
- organizacja rządowa do której zaliczamy: administrację samorządową i centralną, organy państwowe, spółki z udziałem Skarbu Państwa lub spółki samorządowe, urzędy, szpitale
- organizacja edukacyjna do której zaliczamy: jednostki edukacyjne podległe samorządowi, publiczne i niepubliczne jednostki edukacyjne każdego poziomu, jednostki edukacyjne wspierające (typu Ośrodki i centra doskonalenia nauczycieli, hufce pracy itp.), jednostki edukacyjne szkolnictwa wyższego zarówno publiczne jak i prywatne

2. Jaki poziom wsparcia technicznego? Wsparcie techniczne jest bardzo ważne, w przypadku SUSE/Novell jest ono dostępne w języku polskim (SUSE Linux jest jedynym komercyjnym systemem linuxowym z pomocą świadczoną w języku polskim). Dobór odpowiedniego poziomu wsparcia pomocy technicznej jest bardzo istotny. SUSE/Novell wyróżnia trzy poziomy wsparcia technicznego: podstawowy, standardowy i priorytet. Nie we wszystkich produktach dostępne są aż trzy poziomy. W przypadku rozszerzeń dla SUSE obowiązuje wsparcie tylko "standard", w przypadku NOWSa do wyboru mamy pomiędzy poziomem "standard" a "priorytet", natopmiast w przypadku Linuxów dostępne są wszystkie poziomy wsparcia technicznego. Co otrzymujemy w poszczególnych poziomach:

- Asysta techniczna "podstawowa" obejmuje:
* bezpłatne łatki i poprawki
* bezpłatnie najnowsze wersje oprogramowania udostępnione w trakcie trwania asysty

- Asysta techniczna "standard" obejmuje:
* nieograniczoną pomoc techniczną do produktu w trybie 12x5 świadczoną drogą elektroniczną (dostępną 12 godzin dziennie w dni robocze, poniedziałek-piątek w godzinach 8:00-20:00, czas reakcji 4 godziny)
* bezpłatne łatki i poprawki
* bezpłatne nowe wersje oprogramowania udostępnione w trakcie trwania asysty

- Asysta techniczna "priorytet" obejmuje:
* nieograniczoną pomoc techniczną do produktu w trybie 24x7 świadczoną drogą elektroniczną (dostępną 24 godziny dziennie, czas reakcji 4 godziny oraz 1 godzina w przypadku zatrzymania serwera)
* bezpłatne łatki i poprawki
* bezpłatne nowe wersje oprogramowania udostępnione w trakcie trwania asysty

Najciekawszą sprawą jest tzw. gwarancja najnowszej wersji oprogramowania, polega to na tym, iż jeżeli w trakcie subskrypcji na pomoc techniczną wyjdzie nowsza wersja to klient ma prawo do upgradu.

3. Jaki okres wsparcia technicznego? Ostatnim parametrem licencji jest wybór okresu wsparcia technicznego. Dostępne są dwa okresy subskrypcji do wyboru:
- rok: liczony od końca miesiąca w którym zakupiliśmy oprogramowanie (np. kupiliśmy licencję 2. lutego 2012, to wsparcie techniczne obowiązuje do 31. marca 2013 roku)
- trzy lata: liczone tak jak w przypadku roku od końca miesiąca w którym zakupiliśmy oprogramowanie.
Jest to uczciwa zasada stosowana przez firmę SUSE/Novell, pozwalająca również na zyskanie kilku "gratisowych" dni z bieżącego miesiąca.

Ostatnim aspektem jest obliczenie potrzebnych licencji.
Wyróżniamy dwa warianty obliczania licencji, oba mają inne zastosowanie, zależne od kupowanego oprogramowania:
- w przypadku zakupu samych systemów serwerowych (SUSE Linux oraz rozszerzenia) kupujemy licencje obliczając ilość fizycznych serwerów. Dodatkowym atutem jest fakt, iż w przypadku takiego zakupu mamy możliwość "postawienia" dowolnej ilości wirtualnych serwerów na tymże serwerze fizycznym używając zakupionej licencji. Podsumowując do zakupionej licencji na serwer fizyczny możemy postawić dowolną liczbę zwirtualizowanych systemów na tej samej maszynie.
- w przypadku zakupu pakietów oprogramowania w który występuje oprogramowanie klienckie (NOWS, OES11) SUSE/Novell umożliwia zoptymalizowanie zakupu poprzez udostępnienie dwóch wariantów obliczania potrzebnych licencji. Mamy do wyboru: kupić tyle licencji ile jest stacji roboczych, w takim wypadku kont klienckich w usługach Novell możemy tworzyć do woli (korzystne rozwiązanie w momencie gdy posiadamy większą ilość użytkowników niż stacji roboczych) lecz instalować oprogramowanie klienckie możemy tylko do ilości zakupionych licencji. Drugi sposób to zakup licencji odpowiadający ilości użytkowników w systemie (korzystny w przypadku, gdy w organizacji jest więcej komputerów niż użytkowników) w takim przypadku instalujemy oprogramowanie klienckie na wszystkich stacjach roboczych ale tworzymy tylko tyle kont klienckich ile mamy licencji.

Jak widzimy nie jest to takie trudne, zresztą pomocą zawsze służy zarówno sklep internetowy: SUSE24.pl/Novell24.pl jak i infolinia firmy Novell.

Bartłomiej Noculak

Za suse24.pl
*Link Removed*

ogqr

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Licencjonowanie SLE
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 08, 2012, 08:17:02 am »
Dziękuję, właśnie o taką informację mi chodziło ;)

Pozdrawiam